Skip links

بیانیه‌ی جمعی از فعالان مدنی درباره‌ی «حملات اسرائیل به غیرنظامیان»: خشونت علیه کودکان را متوقف کنید

بیانیه‌ی جمعی از فعالان مدنی درباره‌ی «حملات اسرائیل به غیرنظامیان»: خشونت علیه کودکان را متوقف کنید

«آمار نشان می‌دهد تا لحظه نگارش این بیانیه نزدیک به ۳۲۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند و بیش از ۸۰۰ کودک در زیر آوار در غزه ناپدید شده‌اند. نزدیک به یک سال پیش، «مؤسسه نجات کودکان» که تمامی آمار فوق برگرفته از پیمایش‌های آن سازمان است، اعلام کرد از هر شش کودک در جهان، یک کودک در شرایط جنگی زندگی می‌کند.

اعداد و ارقام، داستان فجیعی از وضعیت کودکان را ترسیم می‌کنند. تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از کودکانی که زیر بمب‌های ساخت کشورهای صنعتی بزرگ، چکمه‌های اشغالگران، سیاست‌های سوداگرانه دولت‌ها و پروپاگاندای ابزار رسانه‌ای قدرت‌های نظامی و اقتصادی جهان، گروه‌ها و دولت‌های جنگ‌طلب در جای‌جای جهان له می‌شوند نتیجه ای نداشته و آنچه در این میانه برای هیچ یک از طرفین منازعه اهمیت ندارد زندگی کودکان است.

ما، جمعی از فعالان مدنی، تشکل‌های حامی کودکان و نویسندگان حوزه کودک، که مسئولیت جمعی‌مان دفاع از حقوق کودکان، در هر کجای دنیا بدون توجه به نژاد و قوم و مذهب و جنسیت آنهاست، ضمن محکوم کردن اشغال و جنگ و نظامی‌گری در سراسر جهان، خواستار توقف فوری خشونت علیه کودکان هستیم و توجه همه‌ی دولت‌ها را به تعهدات بین‌المللی خود از جمله پایبندی به مفاد پیمان‌نامه‌ جهانی حقوق کودک جلب می‌کنیم.

بر اساس مفاد این تعهد بین‌المللی، همه کودکان باید به غذا و بهداشت مناسب دسترسی داشته باشند. بنا بر این باید تدبیری اندیشیده شود که کودکان از اثار مخرب و دامنه‌دار جنگ‌ها دور باشند.

حملات پی‌ در پی اسرائیل به بهانه حملات حماس، به انتقام‌جویی از غیرنظامیان تبدیل شده است و زندگی بیش از دو میلیون نفر که تعداد زیادی از آنها کودک هستند را با قتل عام و آوارگی و خشونت همراه کرده است. مقامات اسرائیل با چنان قساوتی زننده از تحریم غذا و سوخت و آب صحبت می‌کنند که گویی نمی‌دانند اولین ضرورت زندگی کودکان برخورداری از آب و غذای مناسب برای بقاست.

ارتش اسرائیل تحت فرمان افراطی‌ترین جناح‌های حاکم، با حمایت‌های بین‌المللی از جمله دولت ایالات متحده امریکا به کسانی حمله کرده که سال‌ها گروگان دولت اسرائیل بودند. اسرائیل سال‌هاست بر سر آنها بمب می‌ریزد و به وحشیانه‌ترین زبان با غزه سخن گفته است.

قربانیان این جنگ خونین، مردم بیگناه به ویژه کودکانی هستند که هیچگونه نقشی در این منازعات ندارند.

ما معتقدیم کشتار انسان‌ها بخصوص کودکان با هر عنوان، به هر دلیل، در طرفین این جنگ و در هر مرز جغرافیایی دیگر محکوم است.

ما بر این باوریم که برای دفاع از حقوق کودکان در مقابل ساختارهای خشن و غیرمتعهد به حقوق انسان‌ها، نهادهای مدنی و مردمی باید استانداردهای دوگانه همه دولت‌ها به ویژه در حال حاضر دولت ترکیه برای کشتار بیرحمانه کردها و تداوم حملات اسرائیل برای نسل‌کشی در غزه را محکوم کنند. ما می‌خواهیم با فشار نهادهای بین‌المللی این فاجعه انسانی متوقف و آتش‌بس فوری اعلام شود.

ما معتقدیم نهادهای بین‌المللی برای حمایت از حقوق کودکان در غزه، باید مداخله‌ای سریع، موثر و بی‌طرفانه داشته باشند و مانع از ادامه‌ این روند فاجعه‌بار شوند.

ما از همه‌ جنبش‌های مدنی و مردم جهان می‌خواهیم با فشار بر دولت‌های خود، از آنها بخواهند به حمایت از این تبعیض نژادی و کشتار و کودک‌کشی سیستماتیک پایان دهند.

۱- انجمن پژوهش های آموزشی کودکان

۲- انجمن حمایت از حقوق کودکان

۳- انجمن حمایت از کودکان کار

۴- انجمن یاری کودکان در معرض خطر

۵- جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

۶- فروم مادران صلح ایران

۷- کانون صنفی معلمان ایران

۸- گروه تلاشگران یاری همدل

۹- گروه فرهنگی اجتماعی کیانا

۱۰-موسسه انسان دشواری وظیفه

۱۱- موسسه رویش نهال جوان

۱۲- موسسه شکوفایی استعدادهای کودکان مهر

۱۳- موسسه مهروماه

۱۴- موسسه ندای ماندگار دروازه غار

۱۵- موسسه یاریگران کودکان کار پویا

۱۶- انجمن دوستداران کودک پویش

نوشتن کامنت

نام*

کامنت