Skip links

آیین نامه انتخاباتی

آیین‌نامه انتخاباتی

 هدف:

هدف از تهیه این آیین‌نامه تشریح چگونگی شرکت اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان در انتخابات تعیین اعضای هیئت‌مدیره و بازرس انجمن حمایت از حقوق کودکان است. در صورت هرگونه تغایر در تفسیر این آیین‌نامه در سطح انتخابات هیئت‌مدیره و بازرس، اصل بر رعایت اساسنامه انجمن است.

 

دامنه کاربرد :

دامنه کاربرد این آیین‌نامه شامل انتخابات هیئت‌مدیره و بازرس انجمن حمایت از حقوق کودکان بر اساس مواد این آیین‌نامه و مطابق با مواد اساسنامه است.

 

  • ماده ۱
  • مجمع عمومی عادی ممکن است به‌صورت فوق‌العاده به تقاضای هیئت‌مدیره یا بازرس (ها) یا به درخواست یک‌پنجم اعضا – درصورتی‌که هیئت‌مدیره یا بازرس ظرف مدت ۲۰ روزبه درخواست اعضا مبنی بر برگزاری مجمع عمل ننماید- تشکیل می‌شود
  • ماده ۲

برای رسمیت جلسه مجامع عمومی عادی یا فوق العاده مختص انتخابات، حضور نصف به علاوه یک اعضاء  واجد حق رای و طبق مقررات حضور نماینده وزارت کشورضرورت دارد.

تبصره ۱: در صورت عدم تحقق حد نصاب در جلسه اول، جلسه دوم به فاصله حداقل ۱۵ روز  با حضور هر تعداد از اعضای واجد حق رای  رسمیت می یابدطبق مقررات حضور نماینده  وزارت کشوردر برگزاری جلسه ضروری است.

  • ماده ۳

آگهی دعوت باید در روزنامه ای باشد که از طرف مجمع عمومی قبلا انتخاب شده است. فاصله بین آگهی های دعوت نباید تا روز مجمع کمتر از ده روز و بیش از چهل روز باشد.

  • ماده ۴

علاوه بر انتشار آگهی، روز، ساعت، محل تشکیل و دستور جلسات مجمع عمومی باید حداقل دو هفته قبل، در صفحات مجازی انجمن و دفتر انجمن به تابلوی اعلانات الصاق شود. همچنین برای اطلاع‌رسانی به اعضای واجد حق رأی، دعوت‌نامه کتبی از  طریق پیامک ارسال گردد.

  • ماده ۵

مقام برگزارکننده جلسه مجمع عمومی مختص انتخابات ملزم است حداقل ۴۵ روز قبل از برگزاری انتخابات فراخوان نامزد شدن برای عضویت در هیئت‌مدیره و بازرس را از طریق سایت، صفحات مجازی انجمن، تابلو اعلانات انجمن و ارسال پیامک به اطلاع اعضاء برساند.

  • ماده ۶

فقط اعضایی حق حضور و رای در جلسه مجمع عمومی دارند که واجد شرایط زیر باشند :

الف : در خصوص افرادی که عضویت آنان کمتر از یکسال است

  1. داشتن حداقل هیجده سال تمام
  2. حداقل ۳ ماه از عضویت آنان در انجمن گذشته باشد. (با توجه به شرایط مندرج عضویت در اساسنامه).
  3. حق عضویت را حداقل ۳ ماه قبل از برگزاری انتخابات پرداخت کرده باشند.
  4. حداقل ۳ ساعت در دفتر انجمن جهت آشنایی عملی با انجمن حضور داشته باشند
  5. حداقل در یکی از سه کارگاه ضروری توجیهی انجمن شرکت کرده باشند و این امر به تایید مدیر داخلی انجمن رسیده باشد.

ب : در خصوص افرادی که عضویت آنان بیشتر از یکسال است

  1. داشتن حد اقل هیجده سال تمام
  2. حق عضویت خود را در سال گذشته در هر تاریخی پرداخت کرده باشند و در سال جاری نیز حق عضویت خود را تا پایان خرداد ماه سال منتهی به انتخابات پرداخت کرده باشند.

تبصره ۱: حق عضویت هر سال صرفا در همان سال قابل پرداخت است .

  • ماده ۷

افرادی که داوطلب عضویت در هیات مدیره و بازرسی ا نجمن هستند برابر تبصره بند ب  ماده ۱۰اساسنا مه  باید حداقل دو سال سابقه عضویت در انجمن را داشته باشند ، و افزون بر آن ضروری است که این افراد طی دو سال گذشته در انجمن فعالیت موثرداشته باشند و این امر مورد تائید مسئول واحد مربوطه و هیات مدیره ا نجمن قرار بگیرد.

تبصره ۱ : داوطلب عضویت در هیات مدیره و بازرس انجمن، ملزم است گزارش مکتوب عملکرد داوطلبانه دو ساله خود را به تایید مسئول واحد مربوطه یا هیئت مدیره برساند ،و حداقل یک ماه قبل از تاریخ برگزاری انتخابات آن را در اختیار هیات مدیره قرار دهد.

  • ماده۸

جلسات مجمع عمومی انجمن جهت برگزاری انتخابات توسط یک رئیس، دو ناظر و یک منشی که از بین اعضا حاضر در جلسه      انتخاب می‌شوند اداره می‌شود.

  • تبصره ۱: چنانچه مجمع به شکل مجازی برگزار شود حضور حداقل یک نماینده از هر واحد انجمن الزامی است.
  • ماده ۹

اعضایی که داوطلب عضویت هیات مدیره یا بازرس هستند  پس از اخذ تایید ضوابط مندرج در ماده ۷باید فرم داوطلبی ( مورد نظر انجمن) را با مراجعه به دفتر انجمن تکمیل یا از طریق ایمیل انجمن و تا ۲۰ روز قبل از جلسه انتخابات به دفتر انجمن تحویل نمایند و رسید دریافت کنند.

تبصره ۱: موظفین (حقوق بگیران) انجمن نمی توانند داوطلب عضویت هیات مدیره یا بازرس شوند مگر آن که سه ماه قبل از انتخابات از مسئولیت موظف خود استعفا داده باشند.

  • ماده ۱۰

اسامی اعضای داوطلب حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری انتخابات در تابلوی اعلانات دفتر انجمن و صفحات مجازی انجمن ، سایت و صفحه فیس بوک انجمن اعلام خواهد شد.

  • ماده ۱۱

رای گیری انتخابات به صورت کتبی است و چنانچه دو یا چند داوطلب رای مساوی داشته باشند به قید قرعه انتخاب خواهند شد.

  • ماده ۱۲

حداقل پنج روز قبل از جلسه لیست اعضایی که حق رای دارند توسط مدیر داخلی انجمن تهیه می گردد و به امضای خزانه دار و بازرس می رسد. پس از آن اعضاء طبق لیست حق حضور و رای دادن در جلسه دارند.

  • ماده ۱۳

به هریک از اعضاء انجمن پس از امضاء لیست حضور در جلسه برگه ای که دارای شماره و ردیف می باشد و قبلا به امضای مدیر عامل رسیده و ممهور به  مهر انجمن است داده خواهد شد تا هنگام رای گیری برای انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس آن را پر کند.

  • ماده۱۴

هریک از داوطلبین عضویت در هیئت مدیره می توانند حداکثر ظرف سه دقیقه در جلسات مجمع به معرفی خود اقدام نمایند.

تبصره ۱: هرگاه داوطلب عضویت در هیئت مدیره در جلسه حضور نداشته باشد، رئیس جلسه باید در وقت تعیین شده، مانند سایرین، عین معرفی نامه ای که وی تنظیم کرده است را قرائت نمایند.

  • ماده۱۵  

هیات رئیسه منتخب مجمع، بلافاصله پس از خاتمه رای گیری، شمارش آراء را شروع و نتایج آن را به اطلاع حاضرین می رساند و صورت جلسه نتایج را امضاء و برای تحویل به وزارت کشور ارسال می نماید.

 

آئین نامه انتخابات انجمن حمایت از حقوق کودکان در ۱۵ ماده و ۶ تبصره   در تاریخ   ۲۰/۰۲/۱۴۰۱ در جلسه ۵۸ هیات مدیره اصلاح و به تصویب اعضا  رسید.

 

 

 

 

 

نوشتن کامنت

نام*

کامنت